Posted on

Koffein a teában? Elgondolkodtató kérdés!

Újra és újra megkérdezik tőlünk a tea koffeintartalmát – mennyi van benne, milyen teát igyak, ha nem bírom a koffeint, stb. Kérdések kérdések után, és ezért gondoltuk, hogy röviden beszámolunk a teában lévő koffeinről.

“A tea stimuláló, de nem irritáló.” Ez a gyönyörű bölcsesség a teával kapcsolatban leggyakrabban feltett egyik kérdésre ad választ: a koffeintartalomra.

Régen az emberek még a teinről beszéltek. Ebből adódott az a mítosz, hogy a tea nem tartalmaz koffeint. Ma már tudjuk, hogy a tea, akárcsak a kávé, tartalmaz koffeint. A különbség a hatásban rejlik, illetve abban, hogy a koffein hogyan szívódik fel a szervezetben. A teában található koffein a tanninhoz (csersavhoz) kötődik, ezért a központi idegrendszerre hat – gyengéd és hosszabb ideig tartó, élénkítő hatású. Serkentő, de nem izgató. A kávéban lévő koffein ezzel szemben, a szív- és érrendszeren keresztül hat, ami nagyon gyors lökést eredményez, és gyorsan el is múlik.

Teafogyasztóként fontos tudni, hogy minden teanövényből készült tea (azaz fekete, zöld, fehér és oolong tea) tartalmaz koffeint (forró infúziós italokkal szemben, mint a gyümölcs-, gyógynövény- és rooibos tea). Ebben nagy szerepet játszik az éghajlat és a szüret időpontja – az összetevők gyakran szüreti napról szüreti napra változnak, és a levelek koffeintartalma még a kertben való elhelyezkedés miatt is eltérő lehet. Az egyedi termesztési mód miatt az árnyékban termesztettek egyre több koffeint tartalmaznak, és az elkészítés módja is jelentősen befolyásolhatja a csésze koffeintartalmát.

Az olyan árnyékban termesztett teák, mint a Gyokuro vagy a Matcha különösen magas a koffein tartalmuk. Viszonylag alacsony koffeint tartalmazó fajták például a BIO Japan Kukicha (az erre a fajtára jellemző szárrész alig tartalmaz koffeint) és a Japan Genmaicha (itt a pörkölt rizs nagy aránya csökkenti az összes koffeintartalmat) vagy a Bio Japan Bancha.

Azt mondják, hogy a rövid áztatással készült tea serkentő, a hosszú áztatással készült tea pedig nyugtató hatású. Mindenesetre koffein van a csészében. Ha hosszabb az áztatási idő, a koffein ismét megkötődik, és csökken az élénkítő hatás. A legfontosabb dolog az áztatási idővel kapcsolatban mindig az íz legyen.

A koffeinre érzékenyek ezért a legjobb, ha koffeinmentes finomságokhoz nyúlnak, hogy megkíméljék magukat az álmatlan éjszakáktól. Minden infúzió, például a rooibos, a gyümölcs- és gyógyteák természetesen koffeinmentesek. De kedvenc teáját koffein nélkül is élvezheti. Nálunk a legnépszerűbb fekete tea, az Earl Grey lágy változatban is kaphatók (Earl Grey Special Soft) azaz koffeinmentesen, de teljes ízzel.

 

Forrás: https://www.tee.at